Thursday, March 20, 2014

Kenyataan Pengerusi Public Accounts Committee Pulau Pinang



Kenyataan oleh YB Wong Hon Wai, ADUN Air Itam pada 17-3-2014
1.   Pagi ini, saya mengadakan kunjungan courtesy kepada Speaker Dewan Undangan Negeri, YB Dato Law Choo Kiang. Saya telah menyerahkan surat perletakan jawatan saya sebagai Pengerusi PAC kepada Speaker. Perletakan jawatan saya efektif hari ini.

2.       Ini berikutan perlantikan saya sebagai Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri pada 10-3-2014 dan angkah sumpah jawatan pada 14-3-2014.

3.       Mengikut Peraturan 109A(3) Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Undangan Negri Pulau Pinang (Standing Orders of the Legislative Assembly Penang),  seseorang ahli tidak boleh dilantik sebagai pengerusi atau ahli jawatankuasa kira-kira kerajaan semasa beliau menjadi Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (Ahli EXCO). 

4.       Walaupun peraturan tersebut hanya tidak membenarkan ahli EXCO menjadi Pengerusi/Ahli PAC, pada pandangan saya berdasarkan division of power antara Executive dan Legislative, adalah tidak sesuai Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri menjawat  jawatan dalam PAC.

5.       Saya telah dilantik sebagai Pengerusi PAC melalui satu usul (motion) di Dewan Undangan Negeri pada 4-7-2013. Sepanjang 8 bulan ini, saya ingin menggunakan peluang siding akhbar ini untuk melaporkan apa yang telah dilakukan dan pandangan saya terhadap cabaran masa depan.  Ini barangkali boleh menjadi satu catatan kepada Pengerusi PAC baru yang akan datang.

6.       Pada 25-9-2013, saya telah memanggil mesyuarat pertama PAC dan telah menggariskan 5 skop kerja.

6.1     Memastikan pihak Eksekutif dalam penggunaan dana awam mencapai IEEE iaitu integrity, economy, effectiveness dan efficiency.

6.2  Demi mempertingkatkan Akauntabiliti Awam, Jawatankuasa PAC perlu mempertingkatkan kekerapan mesyuarat  dengan perbincangan laporan Audit terkini, membuat lawatan ke tapak projek dan anak syarikat kerajaan negeri, mengkaji kes lama yang belum selesai dan memastikan syor-syor  Jawatankuasa diambil tindakan oleh Jabatan /Agensi Kerajaan Negeri. 

6.3     PAC akan mengemukakan  “Laporan Tahunan PAC”   kepada Dewan Undangan Negeri yang merangkumi  butiran mesyuarat, lawatan, surat-menyurat dan paling penting sekali cadangan pembaikan secara sistem terhadap kebocoran, keborosan dan ketidakcekapan dalam sistem kewangan Kerajaan Negeri.

6.4     Untuk memperbaiki prestasi kerja PAC, PAC juga akan mengkaji  terhadap kekurangan dari segi Standing Order,  staf bantuan PAC dan kewangan dan melapor kepada Jawatankuasa  Peraturan-peraturan Dewan dan Speaker Dewan Negeri  supaya PAC dapat melaksanakan kerja dengan lebih produktif. 

6.5     Terus berinteraksi dengan Pihak Jabatan Audit Negara untuk memastikan proses pengauditan dijalankan dengan lebih menyeluruh, bersepadu dan kekerapan ditingkatkan.


7. 1    Saya telah menulis surat pada 9 September 2013 kepada Ketua Audit Negara, Tan Sri Dato Setia Ambrin bin Buang dan mengemukakan cadangan supaya persidangan dan taklimat PAC diadakan supaya anggota-anggota PAC dari Parlimen dan Dewan-dewan Undangan Negeri boleh bersidang dan bertukar-tukar fikiran tentang cara memperbaiki proses pengauditan dan menjadi satu jawatankuasa yang dinamik. 

7.2    Surat balasan dari Ketua Audit Negara bertairkh 19 September 2013 telah diterima dan beliau menyatakan bahawa Jabatan Audit Negara merancang mengadakan taklimat kepada ahli-ahli PAC semua negeri dan juga Parlimen.  

7.3     Persidangan PAC semua 13 DUN dan Parlimen telah berlangsung di Kuala Lumpur pada 8-9 Januari, 2014.  Saya telah memimpin delegasi DUN Pulau Pinang yang merangkumi 8 orang ahli-ahli PAC lain menghadiri persidangan PAC yang bersejarah ini. Banyak isu telah dipertengahkan dalam persidangan ini dan pertukaran fikiran antara melebihi 120 wakil rakyat berkenaan hal-hal perakaunan dan kawalan kewangan awam.

8.       4 mesyuarat  telah diadakan sepanjang tempoh tersebut dan mesyuarat telah berbincang panjang lebar terhadap isu-isu berkenaan kawal selia kewangan Kerajaan Negeri.  3 inquiri telah diadakan antara lain
(a) Inquiri terhadap Sistem e-tanah seperti yang dilaporkan dalam Laporan Audit Negara 2011.
(b) Inquiri terhadap rekod pendaftaran pengurusan perumahan awam MPPP yang dilaporkan dalam Laporan Audit Negara 2012
©  Inquiri terhadap rekod pengurusan bantuan kebajikan Jabatan Kebajikan yang dilaporkan dalam Laporan Audit Negara 2012

9.   Ringkasan kesimpulan yang dalam inquri
(a) Sistem e-tanah:   Pegawai-pegawai dari Pejabat Daerah dan Tanah dipanggil untuk memberi keterangan terhadap sistem e-tanah yang menghadapi masalah dan ketidaksempurnaan. Walau bagaimanapun, pegawai Persekutuan dari Kementerian hanya memberikan keterangan bertulis dan gagal hadir dalam inquiri walaupun 2 kali jemputan dibuat. Ini merupakan Federal projek yang dilaksanakan di Pulau Pinang.  Mesyuarat mencadangkan supaya satu mekanisme inquiri bersama antara PAC Parlimen dan PAC Negeri untuk kes-kes sebegini yang ada kaitan dengan Federal projek yang dijalankan di negeri-negeri.

(b)     Rekod Pendaftaran pengurusan Perumahan awam MPPP
Yang Dipertua MPPP telah dipanggil untuk memberi keterangan. MPPP turut melaporkan bahawa MPPP telah membeli sistem baru iaiatu sistem e-Penilaian dengan modul penyewaan pada awal 2013 untuk mengatasi masalah pendaftaran yang direkodkan melalui Microsoft Excel.
-          Cadangan mesyuarat supaya Laporan Ketua Audit Negara berkenaan bab-bab Kerajaan Tempatan hendaklah diedarkan dan dibincangkan antara ahli-ahli majlis sebagai policy maker dengan ketua-ketua jabatan.
-         Cadangan mesyuarat supaya MPPP untuk kaji semula dasar dan sistem komputernya supaya sejajar dengan perkembangan IT semasa.

©       Rekod Bantuan Kebajikan Jabatan Kebajikan
Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Pulau Pinang telah dipanggil dalam inquiri. Belaiu melaporkan bahawa sistem ALIS (Agency Link-Up System) telah digunakan bersama dengan Jabatan Pendaftaran Negara mulai tahun 2013 untuk mengenalpasti samada penerima bantuan sudah meninggal  dunia. Sebelum ini, ia hanya dilakukan secara manual. Mesyuarat mecadangkan supaya ALIS juga boleh digunapakai oleh Jabatan Kebajikan dalam program kebajikan yang lain serta agensi kerajaan yang lain untuk berkongsi maklumat.

 

10.   Pandangan saya  dalam kawal selia kewangan
(a)    Pelaksanaan Accrual Base Accounting menggantikan Cash Base Accounting dan dirancang dilaksanakan di Federal Department mulai 2015 dan Kerajaan Negeri mulai 2016. Ini termasuk juga agensi-agensi perlu merekodkan aset-aset masing-masing dengan komprehensif.  Ini akan meningkatkan kawal selia terhadap kewangan kerajaan dan peranan PAC boleh bermain dengan lebih efektif.

(b)  Jabatan Audit Negeri Pulau Pinang perlu lebih proaktif dengan kerjasama dengan Jabatan Kewangan Negeri.  Jabatan Audit Negeri hendaklah juga mengadakan audit terhadap anak syarikat Kerajaan yang baru ditubuhkan. Buat masa ini, 20 anak syarikat Kerajaan Negeri dan anak syarikat badan statutori dalam senarai audit Jabatan Audit Negeri. Beberapa anak syarikat baru yang ditubuhkan dalam masa 1 atau 2 tahun belum lagi dalam senarai audit Jabatan Aduit Negeri Pulau Pinang.







No comments: